Freek Vonk 2.0 on tour! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Clau, Kain, Nyn en Wil - WaarBenJij.nu Freek Vonk 2.0 on tour! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Clau, Kain, Nyn en Wil - WaarBenJij.nu

Freek Vonk 2.0 on tour!

Door: Nynke en Willem

Blijf op de hoogte en volg Clau, Kain, Nyn en Wil

07 April 2019 | Nepal, Sauraha

Dinsdag was het eindelijk zover: de safari waar we al zolang naar uitgekeken hadden. 's Ochtends vertrokken we om 7 uur richting het busstation om vanuit daar met de bus naar Chitwan te gaan. De 5 uur lange busreis was een stuk chiller dan de busreis naar Lumbini en vloog voorbij. Eenmaal aangekomen in Chitwan stonden de mensen van ons hotel al op ons te wachten met een mooie, grote jeep. Met z'n zessen achterin de laadbak gepropt, gingen we op weg naar ons hotel. Hier kregen we een heerlijke kamer met een groot zacht bed (#werdtijd), airco, klamboe en fijne douche. Tijd om lekker uit te rusten! Tijdens de lunch kregen we de planning voor de komende dagen te zien. Het tijdsschema was heel strak, maar bleek achteraf niet echt haalbaar te zijn. Iets wat ons niet verbaasde na al 2 maanden in Nepal te zijn. Nee plannen, daar zijn Nepalezen niet zo goed in ;).

Aan het einde van de middag gingen we met onze gids op weg naar de olifantenstallen. Geweldig om die grote beesten eens van dichtbij te zien! Wat wel heel zielig was en wat ons dierenhart ook best pijn deed, was dat de olifanten met een ketting om hun voet heen vastgebonden zaten aan een paaltje en hierdoor niet verder dan 2 meter konden lopen. Arme beesten! Hierna liepen we door een prachtig natuurgebied richting een klein riviertje, waar we al gauw een neushoorn (en veel Chinezen) spotten. Wat was het verschrikkelijk warm hier. In onze lange broeken was dit best wel een beetje afzien, maar gezien alle insecten was een lange broek wel heel comfortabel. Als ware Freek Vonk-imitators renden we vrolijk door de jungle heen. Langs de kant stonden allemaal struiken met bijzondere blaadjes die open en dichtgingen zodra je ze aanraakte. We stonden er met open mond naar te kijken. Aan het einde van onze tocht konden we de zon mooi onder zien gaan in de spiegeling van de rivier. Ook hebben we hier de eerste krokodillen gespot. 's Avonds zijn we na het eten naar een echte Nepalese cultuurshow geweest, waarbij mannen en vrouwen -gekleed in speciale Nepalese danskleding- gave dansen met muziek opvoerden.

De volgende dag was het tijd voor het kanoën tussen de krokodillen. Dit bleek echter gewoon bootje varen te zijn en Kain en Nynke waren daar erg teleurgesteld over ;p. Na al gauw de eerste krokodil gespot te hebben, die met open bek langs de kant lag, waren er grote twijfels over of het wel een echte krokodil was, omdat hij zo stillag en de andere mensen in de boot geen kik gaven. Ook leek het net of de boot iedere keer bijna ging zinken, omdat het water tot aan het randje stond. Blij waren we dan ook toen de tocht voorbij was en we konden beginnen aan de jungle walk. Dit was letterlijk het Grebbebos in Rhenen en daarom ook best wel een beetje saai. Wat wel erg gek was, was dat grote delen van het bos in brand waren gestoken en vol lagen met as. De ene gids zei dat dit was om te zorgen dat er weer nieuwe planten zouden groeien, maar de andere gids zei dat het was om te zorgen dat de dieren het bos niet zouden verlaten. Echter vonden wij allebei de redenen nogal gek. Na 1,5 uur gewandeld te hebben, gingen we naar de stallen met de babyolifantjes. Deze waren zo schattig! En we wilden -vooral Willem- ze graag mee naar huis nemen ;p.

's Middags was het eindelijk tijd om te gaan badderen met de olifant. Toen we bij de rivier aankwamen, zagen we dat de man op de olifant de olifant met een stok sloeg. Het viel ons wel vaker op deze dagen dat de mensen niet heel lief zijn voor de olifanten. Ze krijten de olifanten met kleurtjes onder en trekken aan hun oren of slurf. Dit was heel naar om te zien en daarom hebben we besloten om niet op de olifant te kruipen, maar hem alleen lekker te wassen. Dit was heel gaaf om te doen! De huid van de olifant voelde heel ruw aan en de olifant was zo groot. Hij slurpte met zijn slurf allemaal water op en spoot ons helemaal nat. Na wat piccies geschoten te hebben, konden we door naar de jeepsafari. Met 10 mensen en onze gidsen gingen we het prachtige natuurgebied in. Het koelde nu eindelijk wat af en het was heerlijk dat de wind door onze haren heen waaide. Om ons heen zagen we mooie bomen die ingepakt waren door een soort lianen. Onderweg konden we de neushoorns van heel dichtbij zien, maar hebben we ook krokodillen, leguanen, aapjes en pauwen gespot.

In hotel kregen we als avondeten een overheerlijke chickenburger. Oh nee toch niet, want blijkbaar vond het personeel het leuk om ons 6 veggieburgers te serveren... Blijft apart, die Nepalezen ;p. Al met al zijn we weer een groot avontuur rijker en hebben we genoten van deze bijzondere trip.

• 08 April 2019 - 09:05

Lidy:

Lieve Nynke, Claudia, Kain en Willem, wat een stoere gasten zijn jullie! Wat maken jullie enorm veel avonturen mee daar in het verre Nepal. Zo bijzonder om te lezen hoe jullie met volle teugen genieten van elke ervaring en van elkaar. Het paragliden boven de Himalaya lijkt me een absoluut hoogtepunt, al zou ik het zelf waarschijnlijk niet durven. Heel gaaf dat jullie, ondanks de nodige obstakels, kans zien om echt iets bij te dragen aan het onderwijs daar. Vergeleken met jullie verhalen is het hier maar een suffe boel eigenlijk. Van de kleurrijke Nepalese feesten kunnen wij nog iets leren; met een beetje geluk vieren we hier over twee weken Pasen met een gekleurd eitje bij het ontbijt ;-)
    Jullie tonen jullie echte wereldburgers en kunnen met al jullie indrukken, kennis en ervaringen straks het onderwijs in Nederland ook weer een stukje veelzijdiger maken! Top! Geniet er samen nog lekker van en pas goed op jezelf en op elkaar

• 09 April 2019 - 09:34

Marike:

Lieve allemaal

Weer een bijzondere en heerlijke ervaring voor jullie. Wat beschrijven jullie mooi dat jullie de olifant gaan wassen als tegenhanger van het slaan met de stok. En als je dat nou vertaalt naar de kinderen die straks bij jullie in de klas zitten heb ik er vertrouwen in dat jullie hen met zorg en goede begeleiding verder kunnen helpen!

Ik sluit me aan bij Lidy; geniet, pas goed op elkaar en jezelf!

• 11 April 2019 - 10:45

Therèse :

Heerlijk om te lezen. Jullie maken de geweldigste ervaringen mee. Ga zo door!!!