You play Holi? - Reisverslag uit Adhikaridanda, Nepal van Clau, Kain, Nyn en Wil - WaarBenJij.nu You play Holi? - Reisverslag uit Adhikaridanda, Nepal van Clau, Kain, Nyn en Wil - WaarBenJij.nu

You play Holi?

Door: Kain Martens en Claudia Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Clau, Kain, Nyn en Wil

23 Maart 2019 | Nepal, Adhikaridanda

De woorden “no school tomorrow” komen ons maar al te bekend voor. Woensdag was het weer zo ver. Donderdag zouden de leerkrachten weer gaan staken. Ook rijden die dag de bussen niet.
Voor ons zou dit weer een hele dag niks-doen betekenen, dus hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar de stad vertrokken. Omdat we nu wel heel lang in de stad zouden vertoeven, zijn we zaterdag alweer gegaan. Dit keer naar Sarankot.
Sarankot staat bekend om haar mooie uitzicht op de Himalaya. Vooral voor de zonsopkomst is dit een mooie plek. Het dorpje was voor ons al bekend, omdat we vanaf hier ook zijn gaan paragliden.
Zondag om 05:30 ging de wekker. Een half uur later stonden we op het uitkijkpunt te wachten op de zon. Twintig minuten later werd de zon zichtbaar van achter de wolken. Ondanks dat het niet zo helder was als we hoopten, was het toch een mooie ochtend.
Na een heerlijk ontbijtje gingen we weer op pad. We liepen naar de hoofdweg, om daar op de bus te wachten. Toen er een busje voorbijkwam, mochten we meereizen naar Naudanda. In plaats van lopen naar Adhikaridanda, gingen we met de bus de andere kant op.
Van Eelco hoorden we van Dhampus, een dorpje bij ons in de buurt. “Net een museum” vertelde hij ons. Dus gingen we op weg. Na een hobbelige busreis door de bergen kwamen we aan in het dorpje. We hadden een prachtig uitzicht op de Himalaya en hebben nog wat mooie piccie’s kunnen schieten. Vervolgens zijn we een stukje teruggelopen naar waar de bus vandaan kwam op jacht naar de mooie huisjes. We konden het echter niet vinden. Wil en Clau zijn nog bovenop de berg gaan kijken en hebben een rondje gemaakt door het dorp, maar we konden het ‘museum’ niet vinden. We hebben toen besloten nog wat verder terug te lopen en te wachten op de bus. Onderweg kwamen we een winkeltje tegen waar een meisje op Nepalese wijze zat te weven. Dit hebben we maar bestempeld als het ‘museum’ gedeelte. Vervolgens ging het wachten op de bus verder. Hier waren we al snel klaar mee toen de ene Nepalees vertelde dat er geen bus meer reed en de ander zei dat hij pas over drie uur zou komen. Zodoende zijn we toen maar met een veel te dure jeep meegegaan. Gelukkig konden we snel weer met een andere bus naar Naudanda om weer naar ons huisje in Adhikaridanda te gaan.

Maandag kregen Kain en Clau bezoek op school. Els en René kwamen langs om met de leerkrachten te bespreken hoe de Summerschool eruit komt te zien en om met ons een datum te prikken voor de workshop die we gaan geven. Ook komt Els in de vakantie naar onze school om de leerkrachten te helpen.
’s Middags liepen we niet met z’n tweeën, maar met z’n vijven terug naar huis. Jyoti, Els, René, Kain en Claudia. Na deze tocht van twintig minuten kregen we milktea (thee met buffelmelk en heel veel suiker(en af en toe een haar van oma)) bij opa en oma. Daarna hebben Claudia en Willem samen met Els en Jyoti (vooral Els en Jyoti) roti gemaakt. Deze lunch -gemaakt van bloem, water, aardappelen en wat kruiden- hebben we met z’n allen genuttigd. Het was een gezellige boel.
Na het avondeten en kaarten zijn we moe ons bed in gekropen.

Dinsdagmiddag al vertrokken we uit ons dorpje richting Lakeside. Dit deden we omdat we woensdag het hindoeïstische feest ‘Holi’ vierden! Met kleurpoeder en water bekogelden we elkaar en andere mensen in de stad. Wat een feestelijke boel was dat! Met Holi wordt gevierd dat de lente weer is begonnen en het nieuwe jaar eraan komt. Het idee van al die kleuren is dat je geen verschil meer ziet tussen mensen, omdat iedereen onder zit. Herkennen jullie ons nog?

We hebben nu voor tweeënhalve week afscheid genomen van onze families, omdat het vakantie is! In de volgende blog zullen we jullie hier meer over vertellen.

• 24 Maart 2019 - 05:27

Rianda Martens:

Leuk verslag wel jammer voor jullie dat naar al die moeite het museum niet gevonden is. Wie weet komt dat nog
    Nu genieten van jullie vakantie. Have fun en hou ons op de hoogte.
    Groetjes

• 25 Maart 2019 - 17:56

Therese Verkerk:

hallo jongelui,
    Wat goed dat jullie telkens iets ondernemen, en ook meedoen aan de feesten. Ik denk dat jullie inmiddels al een goed beeld hebben van hoe het leven voor Nepalezen is. Eenvoudiger? Dichter bij de natuur?
    Wat ik me afvraag, merken jullie dat in de bergdorpen bij die hoogte, wandelen veel vermoeiender is dan in Pokhara, of in Nederland?

We wensen jullie een fijne tijd toe, nu je vakantie hebt.
    Groetjes,